Luonnollisuus

Poikaystävä mainitsi oheisen kuvan nähtyään sen sopivan vaikka naistenlehden kanteen. Ehkäpä, jos lehden teemana olisi luonnollinen kauneus (Ja jos kameraa pitelevä käsi ei olisi noin selvästi kameraa pitelevä käsi. Ja jos osaisin hymyillä.). Tosin silloinkin mallilla olisi luultavasti meikkivoidetta ja ripsiväriä, ehkäpä vähän huulikiiltoa ja aurinkopuuteria. Hiuksetkin olisi luultavasti möyhitty parin muotoilutuotteen avulla täydelliseksi pilveksi lakanalle. Kuvan olisi tarkoitus näyttää yhtäaikaa sekä luonnolliselta että virheettömältä. Minun mielestäni ajatusmalli on kieroutunut -miksi maailmasta pitää yrittää luoda mahdollisimman puhdasta, kiiltävää ja muovista, kun se on paljon mielenkiintoisempi omana rosoisena ja epätäydellisenä itsenään. Ei omassa pihassa kasvanut omenakaan ole täydellisen pyöreä ja punainen, mutta maistuu paljon paremmalta kuin kaupan vahalla kyllästetty yksilö.

Aito kauneus tuntuu olevan aihe, joka nousee pinnalle blogeissa ja muissa medioissa jatkuvasti. Bloggarit saavat kokeiltavakseen hiusten- ja ripsienpidennyksiä, hampaidenvalkaisu ja rakennekynnet ovat monelle arkipäivää. Meikkaamisesta ja hiusten värjäämisestä nyt puhumattakaan -nykyaikana ilmeisesti vain lestadiolaiset elävät sen naaman kanssa, jonka Jumala heille soi. (Minun on vaikea uskoa, että nykyaikana lestadiolaisuus olisi mitenkään erityisen rajoittavaa. Miksi juuri he kulkisivat saunapuhtaina ja muiden uskontoryhmien edustajat eivät? Ainoa lestadiolainen, jonka olen elämässäni tavannut, ei tosin meikannut, mutta yksi 12-vuotias lajinsa edustaja ei taida olla tarpeeksi suuri otos luotettavan päätelmän tekemiseksi? Sitäpaitsi minä meikkasin silloin mutta en enää, joten ehkä hänkin on muuttanut tapojaan näiden 10 vuoden aikana.)

Minä en ole ikinä värjännyt hiuksiani (pari viikkoa kestänyttä hennavärjäystä, vihreää vappusprayta ja muutamaa lähes täsmälleen omien hiusteni väristä raitaa lukuunottamatta) enkä ole muutamaan vuoteen käyttänyt meikkiä juuri ollenkaan. Tiedän, että ihoni ei suurine ihohuokosineen ja epäpuhtauksineen vastaa useimpien ihmisten kauneuskäsityksiä. Hiukseni voivat jonkun mielestä olla tylsän väriset, huuleni liian kapeat, nenäni liian iso, silmäripseni liian lyhyet. Kaikki nämä kauneusvirheet olisi mahdollista korjata meikillä, hiusvärillä, tekoripsillä, kauneusleikkauksella. Korosta hyviä puoliasi! Peitä pienet virheesi! Häivytä ongelmakohtasi!

En. Minä haluan olla minä. En halua ulkonäköni riippuvan kourallisesta ulkoisia tekijöitä, joita markkinavoimat ja yleinen mielipide minulle tarjoavat. En halua, että aamulla peilistä katsoo hirviö, joka muuttuu ihmisen näköiseksi vasta vartin puunauksen jälkeen. En halua joutua ulos lähtiessäni pelkäämään, että naamani valuu sateen mukana viemäriin. En halua, että poikaystävä saa poskipusun seurauksena suunsa täyteen kemikaaleja. En missään nimessä halua, että joku luulee minun olevan jotain muuta kuin mitä oikeasti olen. Sitäpaitsi olen itse täysin tyytyväinen ulkonäkööni tällaisena enkä halua peittää luonnollista kauneuttani.

Yleinen mielipide tuntuu olevan, että meikki ja muut muokkaukset ovat hyväksyttyjä -ja jopa toivottuja- kunhan ne näyttävät mahdollisimman luonnollisilta. Kunhan niitä ei huomaa. Kunhan ne voisivat olla osa henkilöä itseään, jos geenit olisivat olleet otolliset. Minä olen eri mieltä. Silloinhan vasta itseään ja muita huijaakin, jos haluaa olla luonnollinen mutta haluaa olla joku toinen luonnollisena. Jos haluaa omaa ulkonäköään johonkin suuntaan muokata, niin ei minulla mitään sitä vastaan ole. Mutta jos haluaa olla luonnollinen, niin lienee parasta hyväksyä se tosiasia, että joutuu samalla olemaan oma itsensä. Välillä toivon, että me kaikki todella kulkisimme syntymäasussamme (Hmm. En nyt sentään, voisi olla liian karu näky. Syntymäulkomuodossamme?) geeniemme meille suomassa ulkomuodossa. Ajatelkaa, miten vapauttavaa olisi, kun jokainen näyttäisi juuri siltä kuin kuuluu -luonnollisen epätäydellisen kauniilta.

Kategoria(t): Paula ♥. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Luonnollisuus

  1. Paluuviite: Kiharat | Paulasydän

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s