Tarkkaan harkitut mahtiostokset

Minä olen kova tyttö shoppailemaan. En toki mitään verrattuna kovan luokan muotibloggareihin tai luultavasti edes keskimääräiseen kadunnaiseen (eikä tällä nyt viitata kadulla elantonsa ansaitseviin naisiin), mutta sen verran uusien vaatteiden perään kuitenkin, että olen joutunut taipumustani nykyisessä elämäntilanteessani jopa hieman rajoittamaan. Ja sitten olen kärvistellyt tuskissani joutuessani tyytymään vaatekaappini suurimmaksi osaksi lukion -ja jopa yläasteen– aikana kertyneeseen sisältöön.

Kuuden vaatteen haaste taisi kuitenkin aiheuttaa jonkin perinpohjaisen muutoksen aivan huomaamattani. Syyskuun aikana ei tullut ostettua vaatteita, koska niitä ei olisi kuitenkaan päässyt käyttämään kuukauteen. Haasteen jälkeen kartoitin vaatevarastoni puutteita ja laadin listaa tarpeellisista hankinnoista. Aloitin tarkan kirjanpidon menoistani ja annoin itselleni luvan käyttää lokakuussa tietyn summan listalta löytyviin vaatteisiin. Nyt olen kiertänyt kaksi päivää kauppoja hiki hatussa, mutta kantanut kotiin vain kuvan sähkönsinisen neuleunelman, josta olen haaveillut jo varmaan elokuusta lähtien, sekä neuleen alla vilkkuvan suloisen puputeepparin. Minusta on tullut nirso! Ja lisäksi pihi -kun excel-taulukossa voi seurata reaaliaikaisesti säästöön jäävän summan kehittymistä, niin kummasti alkaa ajatella kuin Roope Ankka konsanaan. Entä jos säästöön jäisikin kolmensadan sijasta neljäsataa, kyllä minä voin ostaa ne vaatteet myöhemminkin. Vaatteiden lisäksi myös turhat herkut (Spice Icen pyörremyrskyt ovat heikkouteni) ja muut heräteostokset jäävät pois, kun niitä ei halua kirjata taulukkoon.

Olen jopa ajatellut alkaa pikkuhiljaa satsata astetta laadukkaampiin, hintavampiin ja ei-niin-massatuotteisiin. Vaikka minulle onkin kova pala maksaa tavallisesta T-paidasta kaksikymppiä, kun samalla hinnalla voisi saada kolmekin halpispuseroa, niin ostos on joka sentin arvoinen, jos se päällä viihtyisi vaikka viikon putkeen kyllästymättä -ja alkamatta haista hieltä jo ensimmäisen päivän puolivälissä. En ihan vielä ole valmis pulittamaan todella yksillöllisistä vaatteista todella huimia summia, mutta täydellisestä vaatteesta raaskin kenties maksaa jo hieman enemmän, kun tiedän viihtyväni se päälläni vuosia. Minustahan on kasvamassa vastuullinen kuluttaja!

Kategoria(t): Paula ♥. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Tarkkaan harkitut mahtiostokset

  1. Paluuviite: Henkselit | Paulasydän

  2. Paluuviite: Kengät | Paulasydän

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s