Esko

Pyhä tarkoitukseni oli kirjoittaa tänään muutakin kuin tämä haastepostaus, mutta aamuyöhön kestäneen juttelutuokion jälkeen maistui kummasti uni, eikä ennen kouluunlähtöä jäänyt aikaa bloggailulle. Mutta asiaan:

Päivä 1 – Esittele itsesi Päivä 2 – Eka rakkaus Päivä 3 – Minun vanhempani Päivä 4 – Tätä olen syönyt tänään Päivä 5 – Mitä on rakkaus? Päivä 6 – Minun päiväni Päivä 7 – Paras ystäväni Päivä 8 – Se hetki Päivä 9 – Uskoni Päivä 10 – Päivän asu Päivä 11 – Sisarukseni Päivä 12 – Käsilaukussani Päivä 13 – Tällä viikolla Päivä 14 – Mitä minulla oli päällä tänään? Päivä 15 – Unelmani Päivä 16 – Eka suudelmani Päivä 17 – Mieleisin muistoni Päivä 18 – Mieleisin syntymäpäiväni Päivä 19 – Kaduttaa Päivä 20 – Tässä kuussa Päivä 21 – Toinen hetki Päivä 22 – Tämä järkyttää minua Päivä 23 – Tämä saa minut voimaan paremmin Päivä 24 – Tämä saa minut itkemään Päivä 25 – Ensimmäinen Päivä 26 – Pelkään Päivä 27 – Suosikkipaikkani Päivä 28 – Ikävöin Päivä 29 – Tähän pyrin Päivä 30 – Soittolistallani Päivä 31 – Viimeinen hetki

Tarhaiässä eivät pojat minua vielä kiinnostaneet, mutta ala-asteelle siirryttäessä alkoi vastakkainen sukupuoli muuttua mielenkiintoiseksi. Kaksi ensimmäistä kouluvuottani olin ihastunut suurisilmäiseen Jarnoon, vaikka kaikki muut luokan tytöt pitivät enemmän Benjistä. Kolmannella luokalla ihastuksen kohteekseni vaihtui villi Eppu. Poikia alkoi kuitenkin kiinnostaa vasta pari vuotta myöhemmin muukin kuin Mortal Kombatin leikkiminen (pojat valitsivat minut esittämään Sonyaa, mistä olin kovin ylpeä), joten nämä ihastukset jäivät vain tyttöjen väliseksi supatteluksi.

Viidennellä luokalla kesken ulkoleikkien pyysi Esko minua leffaan. Ja minähän suostuin, koska se oli jännittävää ja mielenkiintoista. Treffasimme Tennispalatsissa Sinulle on posti@ -elokuvan merkeissä. Minulla oli päälläni taivaansininen huppari, jonka kiristysnaruissa roikkuivat kumiset pampulat. Esko tuijotti minua koko elokuvan ajan, mutta minä pidin katseeni tiukasti ruudussa, vaikka leffa olikin 11-vuotiaasta tajuttoman tylsä. Rainan päätyttyä Esko tarjosi minulle suklaapehmiksen ja pyysi kimppaan. Ja kimpassa me olimmekin kokonaisen vuoden.

Kotibileissä tanssimme hitaita yhdessä ainakin 20 kertaa, kun toisten poikien kanssa notkuin tanssilattialla korkeintaan pari biisiä. Kun olimme matkalla minun luokseni, vastasi Esko nokkelasti takana kulkevien luokkakaverien härnäilyyn: ”Eiks avioparit kulje yleensä käsi kädessä?” ”Eiks homoparit kulje yleensä käsi kädessä?”. Olin umpirakastunut, mutta silti emme ikinä edes pussanneet Eskon kanssa.

Vaihtaessani kuudennelle luokalle eri kouluun olin aivan maani myynyt. Vollotin vanhemmilleni murheissani siitä, etten enää ikinä näkisi Eskoa. En kiinnittänyt huomiota siihen seikkaan, että asuisimme edelleen samassa kaupungissa ja meillä olisi paljon yhteisiä kavereita. Sitten aloitin uudessa koulussa. Luokallani oli veikeä Ville ja hauska Henkka. Ja rinnakkaisluokalla syötävän suloinen Roni. Kun entinen luokkakaverini kutsui minut kotibileisiinsä, jonne myös Esko oli tulossa, juonimme yhdessä, kuinka minun pitäisi erota tästä. Esko-paran pyytäessä minua tanssimaan vastasin tylysti, ettei huvita. Pullonpyörityksessä ystäväni kysyi minulta sovitusti, tykkäänkö enää Eskosta. Ja enhän minä tykännyt. Siihen loppui meidän rakkaustarinamme.

En itseasiassa taida olla nähnyt Eskoa tuon episodin jälkeen, vaikka muutama vuosi myöhemmin mainoksia jakaessani sujautinkin tämän postilaatikkoon anteeksipyyntökirjeen. TKK:n käytävillä pakoilen samaan opinahjoon päätynyttä ensirakkauttani, sillä häpeän vieläkin tekoni julmuutta. Enkä edes ikinä päätynyt kimppaan Villen tai Henkan tai Ronin kanssa.

Jos nyt aivan rehellisiä ollaan, niin huijasin hieman tässä postauksessa. Todellinen eka rakkauteni kun on tämä nykyinenkin rakkauteni, sillä vasta nyt tiedän, mitä rakkaus parhaimmillaan voi olla. Mutta siitä lisää 5. päivän postauksessa.

PS. Ruusu ei ole Eskolta eikä poikaystävältä vaan herrasmies-työkaverilta, joka muisti naistenpäivänä kaikkia projektin naispuolisia kukkasin.

Kategoria(t): Paula ♥ haasteet, Paula ♥ ihmiset. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Esko

  1. Paluuviite: Rakkaus | Paulasydän

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s